Дистанционно обучение и концентрацията при децата

Напоследък темата за концентрацията при децата е все по-дискутирана, както от учители, така и от родители. Забързаният ни начин на живот, дигиталната ера, в която живеем и все по-големите темпове, с които приемаме и обработваме информация имат своето отражение върху обществото. Но най-засегнати несъмнено са децата. А ситуацията на пандемия, в която се намираме вече повече от година, за съжаление все повече задълбочава този проблем и според специалистите тепърва ще отчитаме негативното отражение върху психо-емоционалното състояние на днешното поколение в следващите няколко години.

Дистанционно обучение

Нуждата от социална изолация наложи да предприемем огромен скок в методите на обучение. Без предварителна подготовка и обезопасителни мрежи преминахме към дистанционно обучение, а това постави много деца и родители в изключително предизвикателна ситуация.

Затова ще ви представим няколко простички метода, с които да се опитате да помогнете на детето си да премине през предизвикателството, наречено дистанционно обучение и да се уверите, че то е максимално концентрирано върху учебния материал.

Подходяща учебна среда

Първо и най-важно е да му осигурите тихо и удобно място за онлайн часовете, където детето ще може лесно да се съсредоточи, без да бъде разсейвано от останалата част от семейството. Уверете се, че бюрото и столът му са удобни, така че прекарвайки дълго време на тях да не се отрази на стойката му. А най-добре ще бъде да му позволите то само да подреди това пространство. Естествено под вашия надзор, за да сте сигурни, че няма да бъдат поставени разсейващи предмети, които ще попречат на фокуса му по време на обучението.

Чести почивки

Друг важен момент в постигането на оптимална концентрация са честите почивки. Децата, за които концентрирането задълго върху едно нещо е предизвикателство, е по-лесно да запазят фокуса си за кратък период от време, нещо от сорта на 15-20 минути. За тях е добре да правят чести почивки, с които да се намали интензивността на ученето, за да може след това да продължат със свежи сили и фокус. В тази връзка е добре да помислите и за разделяне на задачите на стъпки, които са по-лесно постижими за децата с дефицит на вниманието, а почивката след всяка изпълнена стъпка е добър стимул за тях да останат концентрирани до цялостното ѝ изпълнение. Помислете и за някакъв друг приятен стимул, който да ги мотивира да постигнат целта си, като ги наградите с нещо любимо и приятно за тях.

Създайте рутина

Рутината е изключително важна за децата. Така те знаят предварително върху каква дейност ще трябва да се съсредоточат –  училищни задачи, домакинска работа или други задачи, изискващи тяхната концентрация. Ще са наясно кога е време за игра и ще имат стимул да останат концентрирани в дейностите преди това. Освен това редът и последователността успокояват хаотичните мисли при някои деца и им помагат да бъдат последователни. Ако ги включите в процеса на изготвяне на плана, ще им предадете още едно полезно умение за напред – да структурират добре деня си.

Повече упражнения

Поради ограниченията, които се налага да наложим на децата си по време на пандемията, те трудно успяват да изразходват големите запаси от енергия, с които разполагат. Това естествено се отразява на обхвата им на внимание и способността им да останат концентрирани за дълго време. Затова честите и интензивни упражнения са добър вариант за изразходване на тази енергия и постигане на по-добър фокус. Също така физическото натоварване повишава нивата на серотонин в мозъка, което подобрява емоционалното състояние и успокоява нервите. Така с нова и позитивна нагласа, децата ще могат да се върнат към учебните си занятия по-концентрирани, което ще се отрази пряко на академичните им постижения.

Добър вариант за такива активности са интензивни танци в хола или скачане на въже. А за децата, които трудно успяват да стоят неподвижно на едно място в продължение на цял учебен час, добър вариант да канализират излишната енергия може да бъде фитнес гимнастическа топка, на която те могат да подскачат дори по време на учебните часове.

Балансиран хранителен режим

Нещо, което нерядко се пренебрегва, е хранителният режим. Той е определящ за правилното функциониране на всички системи в тялото, а когато става въпрос за подрастващ организъм, здравословната диета има основополагаща роля за цялостното здравословно състояние и когнитивно развитие в дългосрочен план.

Храната, която консумираме днес не е толкова питателна, колкото преди години. Използването на синтетични торове, пестициди и хербициди се е увеличило многократно след 90-те години на миналия век, което естествено се отразява пряко и на качеството и хранителната ѝ стойност.  Хранителните ни навици също са се променили в негативна посока – консумираме много преработени храни, съдържащи консерванти, оцветители и други подобрители.

Ето защо е важно да следим внимателно какво ядат децата ни и да се стараем да им осигурим всички необходими за правилното им развитие нутриенти. Изключително важни за правилното развитие на мозъка и когнитивните способности на децата са есенциалните омега-3 мастни киселини. За да задоволите тези нужди на детския организъм можете да разчитате на хранителната добавка Есприко. Продукт с немско качество и специално разработен за бързо и лесно усвояване от детския организъм. С добавените цинк и магнезий Есприко подпомага концентрацията при децата, подобрява когнитивните им способности, като подобрява предаването на сигнали между невроните, но едновременно с това и влияе благотворно на имунната им система.