Затруднена концентрация при деца
Някои деца са съсредоточени, други лесно се разсейват или мечтаят. На кои проблеми с концентрацията трябва да се обърне повече внимание и могат да бъдат отстранени с малки промени в ежедневието?
Развитие на детския мозък
Развитието на мозъка започва още през третата седмица от бременността. При раждането новородено бебе вече има същия брой нервни клетки като възрастен. Те обаче почти не са свързани с други неврони. Нервните връзки и различните части на мозъка започват да съзряват след раждането. Развитието на мозъка зависи от доброто снабдяване с правилните хранителни вещества. Тъй като мозъкът се състои главно от мазнини, ненаситените мастни киселини като омега-3 мастната киселина докозахексаенова киселина (DHA) играят важна роля за развитието му преди и след раждането.
Учиш се най-бързо като дете
През първите години от живота броят на невронните връзки нараства неимоверно. При тригодишно дете броят на синапсите е два пъти по-голям от този при възрастен. Мозъкът обаче не работи бързо и ефективно, докато не развие напълно структурата си. Освен това той затвърждава често използваните нервни пътища и разгражда, тези които рядко се използват. Независимо от това, формирането на безброй, частично излишни канали през първите години от живота създава предпоставката за бързо учене в детството.

Причини за проблеми с концентрацията при деца
Децата трябва първо да се научат как да се концентрират. Те все още не са в състояние да фокусират вниманието си толкова добре и по-лесно се разсейват – например от шум, птица пред прозореца, играчки на работната маса или беснеещи братя и сестри.
Други причини, които могат да доведат до липса на концентрация:
- Дехидратация
- Липса на сън
- Претоварване
- Свръхстимулация от компютърни игри
- Емоционални проблеми
Разпознайте проблемите с концентрацията
Признак за лоша концентрация при децата е лесното разсейване.
Следните признаци също може да се наблюдават:
- Липса на внимание в час
- Трудна концентрация върху домашните
- Затруднено слушане
- Забравяне и разсеяност
- Липса на постоянство и мотивация
- Раздразнителност и нетърпение
- Мечтателност
Класифицирайте трудностите с концентрацията
Нормално е за всяка възраст способността за концентрация понякога да е по-добра, а понякога по-лоша. В някои случаи, ако детето не успява да се концентрира добре, е вероятно да е пило твърде малко вода или му липсва сън. Ако проблемите с концентрацията се появяват в продължение на дълъг период от време, детето трябва да бъде наблюдавано по-внимателно, докато играе или работи по домашната си работа.
В зависимост от възрастта способността за концентрация при децата се различава:
Везраст | Концентрация |
5-7 години | приблизително 15 мин. |
7-10 години | приблизително 20 мин. |
10-12 години | приблизително 20-25 мин. |
12-14 години | приблизително 30 мин. |
Това са базови насоки, тъй като всяко дете е различно и диапазоните на концентрацията им за различни задачи могат да варират. Ако детето не е в състояние да се концентрира за дълъг период от време, бързо стане невнимателно или винаги лесно се разсейва, може да се говори за липса на концентрация. При съмнение за дефицит на внимание / хиперактивност (ADHD) трябва да се направи консултация с педиатър.
Как може да се стимулира по-добра концентрация?
За да се насърчи концентрацията при децата, те трябва редовно да спортуват на чист въздух. Това подобрява снабдяването с кислород на всички органи. Само мозъкът се нуждае от около 20 до 25 процента от кислорода, който консумира за своята работа. Упражненията също така насърчават кръвообращението и стимулират мозъчните клетки. Дори само с достатъчно сън, както и с чести почивки способността за концентрация може да се подобри.
Високите изисквания е възможно да имат отрицателен ефект. Ясното разграничение на времето за учене и свободното време може да увеличи обхвата на вниманието.

Диетата играе важна роля, тъй като нуждите на мозъка от калории са високи. Често концентрацията може да се увеличи, ако хранителните нужди и балансът на течностите са правилни. Децата трябва да пият достатъчно и да се хранят балансирано, така че мозъкът да разполага с необходимите градивни елементи. Тук от голямо значение са омега-3 мастните киселини.
Любящата среда е също толкова важна за емоционалния баланс на детето. Похвалата, приемането, окуражаването и емоционалната подкрепа му дават увереност. Това от своя страна насърчава академичното представяне.
Свръхстимулацията е възможно да доведе до проблеми с концентрацията. Този риск може да бъде намален чрез ограничаване на времето пред екрана, слушане на музика, която не е твърде силна или избягване на шумна среда.
Обикновените упражнения помагат да се подобри способността за концентрация. Пример за това е, когато родителите и детето лягат заедно на поляна и слушат птичите песни, шумоленето на дърветата или чуруликането на щурците. Това е отлично упражнение за трениране на концентрация и прекарване на приятно и полезно време с детето.