Хранителни вещества като основа за мозъчната функция и концентрация

Независимо дали в училището, университета, на работа или в разговор с други: мозъкът ни постоянно е в действие. Ако искате да се подготвите за всички интелектуални потребности, трябва да осигурите специална подкрепа за сивите клетки. Защото, за да постигнете пълна производителност, се нуждаете от добър запас от мозъчно активни хранителни вещества. Те включват магнезий, цинк и омега мастни киселини.

За какво е полезен магнезият?

Минералът магнезий е жизненоважен за хората. В нашето тяло се намира главно в костите и мускулите, но влияе и върху много други органи и ензимни системи. Магнезия е активно свързан с производството на  енергия.

Така е и в мозъка, и в нервната ни система: магнезият намалява хормоните на стреса, подпомага образуването на невротрансмитери и предаването на сигнали между нервите. Минералът също допринася за правилното функциониране на нашата психика. Това засяга областите в мозъка, отговарящи за емоциите, както и за познанието. Тъй като организмът ни не може сам да произвежда магнезий, трябва да го приемаме с  храната си. Богати на магнезий са пълнозърнестите храни, бобовите растения и ядките.

За какво е полезен цинкът?

Цинкът е есенциален микроелемент за хората. Това означава, че е жизненоважен за нас, но тялото ни не може да го произведе само. Терминът микроелемент пък означава, че цинкът се среща само в малки количества в нашия организъм. Но е изключително важен, тъй като е част от над 200 ензима.

Това включва и мозъчни ензими, които допринасят за образуването на невротрансмитери. Цинкът влияе върху предаването на сигнали в контактните точки между нервните клетки и регулира тяхното възбуждане. Цинкът също има значително влияние върху когнитивните функции. Те включват концентрация, обучение, устойчивост на стрес, умения за памет и мислене. Добри източници на цинк са месото, млечните продукти и рибата, както и пълнозърнести храни, бобови растения и ядки.

Какво представлява маслото от вечерна иглика?

Ярко жълтите му цветове се отварят само когато се стъмни. Ето защо северноамериканското растение е получило името си: вечерна иглика. Важните компоненти на растението обаче не се намират в цветовете, а в семената. Те съдържат това, което е известно като масло от вечерна иглика. Маслото от вечерна иглика е богато на омега-6 мастната киселина – гама-линоленова киселина (GLA). Тази ценна омега мастна киселина помага за изграждането и поддържането на обвивката, която обгражда клетките ни.

Клетката може да предава сигнали и да обменя данни, както в мозъка, така и в нервната система. Нашето тяло също така се нуждае от омега-6 мастни киселини и за процесите на растеж и възстановяване. Тъй като тялото ни не произвежда ненаситени омега мастни киселини, трябва да ги приемаме с диетата си. В допълнение към маслото от вечерна иглика, високи концентрации омега -6 мастни киселини съдържат маслото от коноп и маслото от семена на пореч.

Омега-3 и омега-6

Омега-6 и омега-3 мастните киселини принадлежат към групата на полиненаситените мастни киселини. Нашето тяло се нуждае от омега-3 мастни киселини, защото те са основна част от мембраните на централанта нервна система, а докозахексаеновата киселина (DHA), е важна за функционалното мозъчно развитие на плода и кърмачетата, както и за  поддържане на пълноценнто функиониране на мозъка при възрастните. От основно значение е съотношението, в което тялото ни абсорбира двете мастни киселини. Според Германското дружество по хранене (DGE) идеалното съотношение на приема на омега-6 към омега-3 мастни киселини е 5: 1.

За да може мозъкът ни да работи с пълния си капацитет всеки ден, трябва да се грижим добре за него. Следователно балансираната диета е от основно значение. Но Понякога обаче е невъзможно да се покрие нуждата от мозъчно активни хранителни вещества само чрез диета. Тогава подходящо комбинираните и балансирани хранителни добавки са важно допълнение към хранителния режим. Капсулите или сашетата, съдържащи масло от вечерна иглика и масло от морска риба, допълнени от магнезий и цинк, осигуряват целенасочена подкрепа.